Platform Cultuur Hoorn

Naast de eigen activiteiten van Stichting Hoorn Kunst & Cultuur presenteren ook vele andere instellingen hun programma aan het publiek. Schouwburg het Park, Cinema Oostereiland, Museum van de 20e eeuw, Hotel Mariakapel, Vereniging Oud Hoorn, Vue bioscoop, Theater het Pakhuis, Kunstenaarscentrum De Boterhal… zij zijn er allemaal in dit weekend. En sinds dit jaar hebben al die culturele instellingen zich gebundeld in een prachtig samenwerkingsverband: Cultuur Hoorn.
Wat het publiek merkt van deze samenwerking legt museumdirecteur Hans Stuijfbergen uit in het herfstnummer van het magazine Hier in Hoorn:

Hans Stuijfbergen is directeur van het Museum van de Twintigste Eeuw en een van de stuwende krachten achter Cultuur Hoorn. “Natuurlijk bestond en bestaat er in Hoorn al veel overleg, bijvoorbeeld tussen de musea onderling. Dat we samenwerken is dus niet nieuw, maar dat geldt wel voor hoe we het doen. Cultuur Hoorn is vooral een praktisch initiatief waarmee culturele instellingen aan elkaar en het publiek laten zien wat er allemaal gebeurt in de stad. Samenwerking is daarbij geen doel op zich; er moet niets, maar er kan veel.”

Wat is er te doen bij de buren?
“Op 1 september gaat onze gezamenlijke website de lucht in. Daarop zijn we allemaal te vinden, met teksten, filmpjes en foto’s die we zelf aanleveren. Als publiek zie je dus in één oogopslag wat er op  cultureel gebied allemaal gebeurt in de stad. Bijzonder is dat je voortaan ook bij de ene culturele instelling kunt zien wat er bij de andere gebeurt. Er komen schermen bij de kassa’s te hangen met daarop doorlopend wisselende informatie over álle instellingen. Even staan wachten wordt dus erg informatief!”

Een kwestie van goed mikken
“Een probleem van deze tijd is dat we qua publiciteit al snel ‘met hagel schieten’. Alles en iedereen probeert digitaal alles en iedereen te bereiken. Tegelijkertijd zijn traditionele middelen als flyers minder effectief geworden. We maken daarom voor Cultuur Hoorn gebruik van ‘narrowcasting’: gericht werven bij een duidelijke doelgroep. Eigenlijk is het simpel: iemand die geregeld een museum bezoekt, gaat misschien ook wel eens naar het theater. Vanuit  die gedachte zoeken we nu eigenlijk bij elkaar naar publiek!”

Frisse wind
“We hebben het allemaal druk genoeg met onze eigen toko, dus is het systeem zo opgezet dat je maar één tekst, foto of filmpje hoeft aan te leveren voor zowel de website, het schermenproject als de nieuwsbrief. Het leuke is dat er zich nu al vanzelf overlegmomenten aan dienen. We kunnen beter onze activiteiten op elkaar afstemmen en bijvoorbeeld gezamenlijke thema’s bedenken. En je besluit als instelling per project of je aanhaakt of niet. Zo wordt het publiek de grote winnaar!”